Beste ouders,

van 1 – 9 februari werken we rond thema Carnaval. Dit doen we aan de hand van het prentenboek ‘Lou viert carnaval’ van Kathleen Amant. Iedereen is anders zo ook in dit grappige en herkenbare carnaval verhaal. Sommige kleuters verkleden zich graag, maar er zijn ook kinderen die zich niet graag verkleden, wat daarom niet uitsluit dat ze ten volle kunnen genieten van het gebeuren. Misschien zitten ze liever te kijken wat anderen doen. De boodschap in het verhaal wordt hier heel mooi omschreven.

We hebben een carnavalswinkel in de klas waar we verkleedkleding kunnen kopen, we kunnen verkleed in de stoet lopen op het ritme van de muziek, werken rond de vormen, ontdekken allerlei dingen in onze confetti/ serpentinebak,…
We maken een werkje door een goede luisterhouding aan te nemen hoe onze clown er gaat uitzien. Onze kleuters leren ook afbeeldingen in de juiste volgorde te leggen via het opdrachtje ‘Clown maakt zich klaar’.

Onze kleuters kunnen al goed tellen, maar een rangorde is toch net wat anders. Om dit te oefenen maken we een muzikale optocht waarin enkele kleuters een plekje krijgen. De toeschouwers mogen dan vertellen wie er op welk plekje staat.

volgende week is de zotte week:

  • maandag: kom je in 1 kleur naar school
  • dinsdag: verkleed je als iets uit het verkeer
  • woensdag: verkleed als een dier
  • donderdag: kom je met zoveel mogelijk fluo aan
  • vrijdag: verkleed naar eigen keuze

belangrijk:

  • zie dat alles genaamd is van de materialen die je meebrengt.

de stoet gaat door op de laatste dag (09/02). De stoet vertrekt om 11uur. Er mag dan papieren confetti rond gegooid worden.

in de voormiddag krijgen de kleuters allemaal een hotdog om te eten. Breng toch zeker de nodige fruitjes, boterhammen en koekjes mee. Je weet maar nooit dat ze reuzehonger hebben na de optocht! ?

 

Fijne dagen!

Groetjes
Juf Lien

Beste ouders,

De kleuters zijn erg enthousiast in het thema van het lichaam. We hebben geleerd over het skelet, met wel 206 botjes in ons lichaam! Het hart met de bloedvaten die ons bloed doorheen het lichaam laten stromen en de longen die zorgen dat we goed kunnen ademen.
Heel speciaal die röntgenfoto’s! Daarom gaan we nog wat extra dagen inlassen rond het thema.

We koppelen dit ook aan onze uitstap van bij de dierenkliniek DE ARK in Westmeerbeek. Hierbij leggen we de link naar het jaarthema van steam en dat dieren ook wel eens naar het ziekenhuis moeten. We zijn benieuwd wat we daar gaan zien. Alvast bedankt aan onze chauffeurs!

Groetjes

Juf Lien

Beste ouders,

Van 22/01 – 26/01 staat ons lichaam in de kijker. Ook het jaarthema steam wordt hier aan gekoppeld met het deeltje van wetenschap. Hierbij had Marie Curie een belangrijke rol die ook aanbod ga komen.

De poppenkamer wordt een doktershoek en het winkeltje gaat een apotheek worden. We meten met windels, tellen medicijnen, zoeken de kortste weg naar het ziekenhuis, lezen het doktersvoorschrift voor,… en een versje: ieder mens, dun of dik... die heeft botjes net als ik!

Wie iets heeft rond mijn lichaam / dokter / verzorging mag dit meebrengen naar de klas. (lege doosjes of flesjes, verzorgingsmateriaal,..) Iets dat terug mee naar huis moet graag genaamd meegeven.

 

Groetjes

Juf Lien 

 

ps: de foto's van deze week komen er wat later aan :) 

Beste ouders,

Volgende week werken we rond vogels in onze wintertuin.

Door de koude hebben onze vogeltjes extra hulp nodig. We maken vetbollen in de klas en hangen deze op, op de speelplaats, in het bos en onze tuintjes. zo gaan we eind van die week vogels spotten! (wie een verrekijker heeft mag deze op vrijdag 19/01 genaamd meebrengen)

Groetjes,

Juf Lien

Beste ouders,

 

De Sint is terug naar Spanje, tijd voor de kerstsfeer in de klas te brengen!

Maandag versieren we samen met de kleuters de kerstboom, tenminste als Django de klasvogel wilt vertellen waar hij de kerstballen verstopt heeft! Hierbij leren we ook ons themalied ‘boom versieren’

Taal komt extra aanbod want we leren én knutselen zelf onze nieuwjaarsbrief. We maken er 3 per kind.

In de poppenkamer kan je de kerstsfeer ook terugvinden, een kerstboom die ze zelf continu mogen versieren, kerstversiering die ze in de winkel kunnen kopen,…

We werken weer wat aan onze schrijfmotoriek, tellen kerstballen waar we rekenhandelingen gebruiken, maken een lichtjesslinger volgens patroon en nog zoveel meer.

Op vrijdag 22/12, de laatste schooldag houden we een kerstfeestje met allerlei soorten fruit! We maken er iets moois en gezonds van! Kleuters mogen in een kerstoutfit naar school komen ?

Belangrijk:

  • woensdag 13/12: geen school: pedagogische studiedag
  • donderdag 21/12: klassikaal oudercontact waar jullie de mufolio’s kunnen inkijken. Nadien zijn jullie zeer welkom op de kerstborrel in de hal van de lagere school. Vanaf 18uur tot 19uur.

Groetjes

Juf Lien

Beste ouders,

De Sint is al eventjes in ons land. Onze brief is gedeponeerd in de brievenbus. Hopelijk is hij onderweg naar de Sint. Houden jullie je brievenbus in de gaten? Want er zou wel eens iets teruggestuurd kunnen worden van de Sint... We zijn nieuwsgierig ? Daardoor werken we de komende twee weken rond Sinterklaas.

We maken een heuse stoomboot via de Krullenbol (schrijfmethode), leren een pietendans, kunnen zelf eens Sint en Piet spelen, sorteren speelgoed naargelang het wensenlijstje, en nog zoveel meer!

meebrengen:    1 schoentje (slofje, oude schoen, speelgoedschoen,…) genaamd
                         wie de speelgoedboekjes beu zijn thuis mogen ze ook meebrengen ?

 

 

Groetjes,

Juf Lien

Beste ouders,

de komende twee weken werken we rond het prentenboek Moppereend.

Eend is mopperig. Haar vijver is opgedroogd en er is niemand die met haar wil spelen. Tenminste... dat vindt zij. Want ze wil niet gaten graven met hond. Niet met Varken in de modderpoel. Niet kraaien met Haan. Niet soezen met Schildpad. Niet een lekker hapje eten met Geit. Dus... NIEMAND wil met haar spelen.
En dan wordt ze ook nog achtervolgd door een grijs wolkje dat boven haar hoofd steeds donkerder en groter wordt. Wat voor een wolk was dit? Was het een SOMBERwolk? Was het een TREURwolk? Of zou het... was het... een MOPPEREENDwolk? Zou hij altijd de zon verduisteren? Kon hij BARSTEN? En met het barsten van de wolk komt alles goed in dit verhaal.

We maken een heus groepswerk waar we regendruppels en een wolk van schrijfmotoriek creëren.

Volgende week werken we ook aan het jaarthema steAm waar we de A van art, kunst, in de picture zetten. We maken kennis met Keith Haring waar we allerlei leuke en creatieve spelletjes of opdrachten mee kunnen doen.

Van 18 tot 26/11 is het voorleesweek. Elke juf kiest haar lievelingsboek en deze gaat rond doorheen alle klassen. Onze leesjury, de kleuters, mogen kiezen wat het lievelingsverhaal gaat worden!

Belangrijk: woensdag 15/11 is het pedagogische studiedag, geen school voor onze kleuters.

Meebrengen: 1 (lege) keukenrol

 

Groetjes,

Juf Lien

Beste ouders,

 

Hopelijk hebben jullie er allemaal een leuke vakantie opzitten. We vliegen er weer in!

Komende week werken we 'themaloos'. We spelen extra veel samen en werken ook aan onze mufolio. 

 

De donkere dagen zijn aangebroken. De actie 'helm op, fluo top!' gaat hier van start. Graag iedereen goed zichtbaar maken door ons fluohesje aan te doen.

 

Groetjes

juf Lien

FIJNE HERFSTVAKANTIE! 

Pagina 2 van 3
Go to top