Hij komt, Hij komt, die lieve goede Sint!
De vogeltjes tellen samen af naar de komst van Sinterklaas en zijn Pieten. Dit voor het bezoek op zijn verjaardag zelf, 6 december!
We maken een mooie kroon met onze naam erop, zodat de Sint weet wie we zijn. We dansen elke dag 'de pietendans' om Sinterklaas een mooi feest te geven. En natuurlijk zijn we benieuwd wat die allemaal te vertellen heeft over onze kapoenen.
We leren de letter S aan de hand van talige spelletjes.
De rollen van Sint en Piet leefden deze week heel erg op. Dat zetten we door naar volgende week.
En nog zoveel meer ;)
Groetjes
Juf Lien
HERINNERING:
Kouder weer is meer kleding aandoen. Graag ALLES genaamd maken. (sjaal, handshchoenen of wanten, muts,...)
Bedankt.
Juf Lien
Beste ouders,
En nu is het aan meester Wannes :). Hij neemt het een weekje over in de klas. Hieronder vind je zijn briefje:
Beste ouder(s),
Op 25 november starten we met een nieuw thema: Sinterklaas vertrekkend vanuit een mooi prentenboek “ik help de sint”.
Pakjes piet heeft onze hulp nodig en daarom heeft pakjes piet een boek gemaakt voor ons zodat de kleuters weten hoe we de sint kunnen helpen.
Daarom gaan we elke dag een deeltje uit dit boek lezen en daar rond werken.
Op maandag 25 november gaan we samen onze brieven posten. Dus gelieve tegen dan een enveloppe mee te geven met op de achterkant van je omslag je naam en adres erop vermeld. (geen postzegel nodig)
Op deze manier kan Sinterklaas ook iets terugsturen! ?
Vriendelijke groeten
(stagiair) Meester Wannes
Dinsdag 26/11 en 3/12 zijn het oudercontacten.
Gelieve allen zich te houden aan het opgegeven uur. Ik voorzie een kwartier, dit zonder pauzes en alle oudercontacten aaneensluitend. Bedankt voor je begrip.
PS: foto's van voorbije weken volgen morgen.
Lieve groetjes
Juf Lien
beste ouders,
Ondertussen hebben we ontdekt dat DE BLAADJESDIEF gewoon… DE WIND is!
We gaan hier volgende week verder rond werken, dit rond de eekhoorns in de herfst. We koppelen er ook een nieuw prentenboek aan; de twee vechtende eekhoorntjes. Dit omdat de voorleesweek van start ga.
Enkele ouders komen voorlezen, alvast bedankt hiervoor. Benieuwd welke beroepen hier over de vloer gaan komen ? Als je zelf een verhaal hebt dat je wilt voorlezen, mag je deze meebrengen. Anders voorzie ik zelf een boekje.
woensdag 20/11 is het pedagogische studiedag, dus geen school voor onze kapoenen!
De fluo-actie is ook al eventjes bezig. Gelieve elke dag de fluohesjes aan te doen. Hierdoor kunnen onze kleuters stickers verdienen voor een leuke uitstap.
Groetjes!
Juf Lien
Beste ouders,
Volgende week werken we rond de herfst, voornamelijk rond de eekhoorn. Dit doen we aan de hand van het prentenboek 'de blaadjesdief'.
EEKHOORN IS BOOS!
Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag? Vandaag zijn er een paar weg!
Ze zijn vast gestolen, en dat betekent...
DAT ER EEN BLAADJESDIEF RONDLOOPT!
Wie iets heeft rond de eekhoorn (knuffel, popje, boek,...) mag dit genaamd meegeven.
Groetjes
Juf Lien
Beste ouders,
En nu,... tijd voor vakantie. Geniet er allen van!
4/11 starten we met een themaloze week. We gaan extra observeren, samen spelen en maken tijd voor gezelschapsspelletjes. Hier oefenen we nog eens extra op onze beurt afwachten, spelregels toe te passen en omgaan met winst en verlies.
Maandag en dinsdag is meester Wannes (stagiaire) aanwezig voor extra speelplezier.
Wie in de vakantie een herfstwandelingetje gaat maken, mag mooie herfstbladeren of herfstvruchten mee naar school brengen.
Groetjes
Juf Lien
14/10 – 18/10
Beste ouders,
Volgende week is het zo ver. Het grootoudersfeest. We hebben hard gewerkt voor ons cadeautje en geoefend voor ons dansje,… laat het feest maar beginnen!
Om 9uur worden de grootouders verwacht in de turnzaal van de lagere school (overkant). Dit op de doorgegeven dag (dinsdag of woensdag).
meisjes: zwierig rokje, fleurig t-shirtje, leuke haren = disco babe
jongens: jeansbroek en hemdje, haren in de gel = daddy cool
Deze week hebben onze kleuters al eens kennisgenomen met meester Wannes, onze stagiaire. Hij komt volgende week dinsdag en vrijdag meedraaien in de klas.
Vanaf donderdag maken we het griezelgezellig in onze klas. Thema griezelen komt aanbod.
21/10 – 25/10
We beginnen met een mindmap te maken rond ‘Griezelen’ hier komt de taal aan bod wat de kleuters al weten rond dit thema.
We spelen een BINGO-spel. Wie zijn heksensoep zal als eerste op zijn? BINGOOOO!
Met de plasticine maken we allemaal gekke pompoengezichten en spelen we het spel van de spokentoren waar onze fijne motoriek aan te pas komt.
Hoe laten we het spook(papier) vliegen? We zoeken het uit via de techniek met de Ballon. Whoeee..
Via het kringspelletje laten we ons werkgeheugen werken door te kijken en te vertellen wat er weg is onder de heksenhoed.
en... nog zoveel meer...
Vrijdag 25/10: alle kleuters mogen verkleed naar school komen in hun griezeligste outfit :)
We maken die dag lekkere spinnensoep. We snijden de pompoen en andere groentjes in stukken, rollen zelfgemaakte balletjes en steken hierdoor pasta-spinnenpootjes. Lekkerrrr. Breng voor de zekerheid toch wel boterhammetjes mee, maar als er niet veel van gegeten is, komt dit door de soep ;)
Fijn weekend allemaal!
Groetjes
Juf Lien
1/10-11/10
Beste ouders,
de komende twee weken werken we rond het prentenboek Moppereend.
Eend is mopperig. Haar vijver is opgedroogd en er is niemand die met haar wil spelen. Tenminste... dat vindt zij. Want ze wil niet gaten graven met hond. Niet met Varken in de modderpoel. Niet kraaien met Haan. Niet soezen met Schildpad. Niet een lekker hapje eten met Geit. Dus... NIEMAND wil met haar spelen.
En dan wordt ze ook nog achtervolgd door een grijs wolkje dat boven haar hoofd steeds donkerder en groter wordt. Wat voor een wolk was dit? Was het een SOMBERwolk? Was het een TREURwolk? Of zou het... was het... een MOPPEREENDwolk? Zou hij altijd de zon verduisteren? Kon hij BARSTEN? En met het barsten van de wolk komt alles goed in dit verhaal.
We maken een heus groepswerk waar we regendruppels en een wolk van schrijfmotoriek creëren.
Tussendoor maken we het cadeautje voor de grootouders. 15 en 16 oktober is het grootoudersfeest. THE GOLDEN OLDIES is het thema.
Kunnen jullie volgende attributen al meegeven:
wat doen de kleuters deze 2 dagen (15/16/10) thuis aan:
Belangrijk:
Groetjes en een heel fijn en verlengd weekend,
Juf Lien
Beste ouders,
De komende twee weken werken we rond het kleurenmonster.
Het kleurenmonster weet niet wat er met hem aan de hand is. hij is helemaal in de war en voelt van alles door elkaar. hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk! om hem te helpen laat een klein meisje hem met behulp van kleuren zien wat elk gevoel betekent.
We gaan op ontdekkingstocht om alle emoties een plek te geven.
belangrijk:
Groetjes
Juf Lien
Beste ouders,
Ondertussen hebben de meeste kleuters het al zien staan in het dorp; de kermis is er!
Komende week gaan we in de klas rond dit thema spelen en werken.
op maandag 09/09 gaan we in de namiddag op bezoek naar de draaimolen waar we mogen genieten van meerdere ritjes ? Whoehoew! Danku aan onze school om dit te bekostigen.
We leren een liedje over 'de kermis'.
Het winkeltje in de klas wordt een smoutenbollen- / frietkraam. Via de prijslijst kunnen de kleuters kijken hoeveel ze moeten betalen voor het x aantal lekkers!
Eendjes vissen in onze waterbak kan ook. We tellen hoeveel iedereen er heeft.
Via onze schrijftechniek maken we een heuse suikerspin, maar eerst kijken we via een filmpje hoe dit echt gemaakt wordt.
We knippen op de lijn om 'rechte' frietjes te maken. hopelijk passen ze allemaal in ons puntzakje.
en nog zoveel meer!
Geniet van jullie weekend.
Groetjes
Juf Lien