Dit schooljaar zetten we in alle klassen sterk in op lezen. Zo gingen we enkele weken geleden naar de bib in Westerlo waar we een aantal boeken per leerling konden uitlenen. We koppelden hier in het zesde leerjaar ook een werkje aan. Het was de bedoeling dat we een boek gingen lezen met als opdracht om dit te promoten bij onze klasgenoten. Alle leerlingen probeerden dit op een creatieve wijze te doen. En ... om heel eerlijk te zijn ... ze deden het allemaal heel goed. Er zaten pareltjes tussen. Alle leerlingen kregen evaluatieformulieren mee en beoordeelden hun eigen klasgenoten. Zo hielden we in het zesde leerjaar onze eigen boekenbeurs. En de volgende weken gaan we gewoon verder lezen ... want ... lezen is plezant.
(klik op de foto om de rest van de fotoreportage te bekijken)

Vrijdag kwam Sam, een begeleider van VIB Natuur en Wetenschap, in onze klas. Omdat we de deze maand over het lichaam aan het leren zijn kwam hij het project 'Bloed' voorstellen. We begonnen met onze bloeddruk te meten en de gegevens te vergelijken en bespreken. Met het blote oog zien we alleen dat bloed een rode vloeistof is. Om de cellen die in het bloed zitten te bekijken gebruikten we een microscoop. De leerlingen maakten zelf een preparaatje van muizenbloed. Wetenschappers gebruiken vaak modelorganismen om deze te bestuderen, zoals bv. het zebravisje. Aan de hand van een animatie werd het belang van zebravisjes als modelorganisme duidelijk. Soms worden we ziek. In Afrika kan de steek van een tseetseevlieg (besmet met Trypanosoma) de slaapziekte veroorzaken. We bekeken besmet muizenbloed onder de microscoop. Kortom, een interessante namiddag. (Klik op de foto om de andere foto's te bekijken.)

De laatste dag voor de Herfstvakantie mogen de leerlingen traditiegetrouw verkleed naar school komen. Er zaten dit jaar ook weer prachtexemplaren tussen. Klik op de groepsfoto om de andere foto's te bekijken.

Dinsdagnamiddag was Mathilda Masters op bezoek in onze school. Mathilde Masters is een schrijfster. Ze schrijft kinder- en jeugdboeken in verschillende genres. Grappige verhalen over de Keukenprins van Mocano – een jongen die in de keuken van de gevangenis woont en allerlei avonturen beleeft - maar ook mega-interessante weetjesboeken voor nieuwsgierige kinderen. Elk jaar komen er nieuwe boeken bij. Ze vertelde ons over haar werken en vertelde  er leuke en grappige dingen uit. Het was een leerrijk uurtje. 

Vandaag hadden we het in de les van WO over 'Magnetisme'. In groepjes van vijf moesten we allerlei opdrachten vervullen. We mochten experimenteren met allerlei soorten magneten. Morgen gaan we alles wat we vandaag ontdekt hebben samenvatten. Klik op de foto om de andere foto's en het filmpje te bekijken.

In het zesde leerjaar werken we bij muzische vorming rond allerlei kunstvormen. De eerste waar we dit jaar kennis mee maakten is Popart. We bekeken werken van Andy Warhol en andere kunstenaars. Popart is een kunststroming die tegelijkertijd, maar los van elkaar, is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika in het midden van de jaren vijftig en haar hoogtijdagen beleefde in de jaren zestig van de 20e eeuw. Het schilderij van Marilyn Monroe is het bekendste werk uit deze periode. Wij gebruikten een foto van onszelf en staken die in een Popart jasje. (Klik op de foto om alle foto's te bekijken.)

In onze nieuwe taalmethode zijn we bezig met thema 2 'Buiten spelen'. In één van de lessen moesten de leerlingen een instructie schrijven bij een spel. Hier haalden we het 'bikkelen' van onder het stof. Eerst werd er een filmpje bekeken van een gepensioneerde man die het vroeger op school speelde. Daarna probeerden we het in de klas. In groepjes schreven we de regels uit en daarna was het 'bikkeltime'. Het was zo leuk dat we het zelfs tijdens de middagpauze spelen. (Klik op de foto)

Dinsdagvoormiddag gingen we op bezoek in de bib. Vanaf dit schooljaar gaan we er driemaal per jaar naar toe. We kunnen daar tot maximum zes boeken per bezoek uitlenen. In de klas kunnen we ze dan aan elkaar doorgeven wanneer wij ze hebben uitgelezen. Aan dit eerste bibbezoek hangt een leesopdracht vast. De leerlingen krijgen drie weken de tijd om een boek uit te lezen. Zij krijgen daar wekelijks in de klas enkele leesmomenten voor en ook thuis moet er gelezen worden. Bedoeling is om eind november een boekenbeurs te houden in de klas. Elke leerling maakt een eigen creatieve bewerking van zijn gelezen boek. Mogelijkheden zijn : een kort stripverhaal van het boek maken, een nieuwe cover tekenen, een ppt maken, een reclameposter maken, een collage met prenten maken, een ander slot bedenken, ... Op deze manier gaat elke leerling zijn gelezen boek promoten bij de andere leerlingen. (Klik op de foto)

De lotjesverkoop verloopt vrij vlot. De laatste lotjes of liever nog het geld moet op maandag 26 oktober binnen zijn. Diezelfde week wordt de tombola getrokken. Ook hebben we al redelijk wat prijzen binnen met dank aan de ouders die de winkels afschuimen. Als iedereen de lotjes verkoopt die nog in omloop zijn gaan we een fantastische tombola hebben.

Onze heksen zijn klaar. Ze hangen boven onze hoofden te bengelen. Het brengt meteen heel wat gezelligheid in de klas. Onze hoofden sieren de kasten en de heksen het plafond. Op naar ons volgend knutselwerk. Klik op de foto om nog enkele heksjes te bekijken.

Pagina 1 van 2
Go to top